تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب فرآیند از بین بردن پساب، به روش های مختلف فیزیکی، شیمایی و بیولوژیکی می باشد که در نتیجه زدودن آلاینده ها از فاضلاب، آبی که به محیط زیست وارد می شود باید بی خطر باشد. قیمت تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب به  المان های کیفیت، نوع طراحی خاص، گنجایش و … بستگی دارد.

تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب

تجهیزات نگهداری و نقل و انتقال تصفیه فاضلاب

مخازن نگهداری

استفاده از مخازن در سیستم نگهداری و حمل پساب ها با کیفیت های مختلف استفاده می شود. انتخاب مخازن کاملا بستگی به نوع و کیفیت آلاینده های موجود در پساب دارد، سپتیک تانک، مخزن اسید پلی پروپیلن، مخازن فلزی… از جمله این مخازن هستند.

خرید سپتیک تانک - قیمت پکیج تصفیه فاضلاب
سپتیک تانک

لوله های انتقال فاضلاب

لوله های پلی اتیلن و کاروگیت به دلیل ویژگی های خاص در سیستم های تصفیه فاضلاب کاربرد دارند. لوله ها جزو تجهیزاتی هستند که در پکیج های تصفیه فاضلاب از زمان تولید تا انتقال و محل دفن و در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بسیار کاربردی است. سیستم های تصفیه فاضلاب از محل تولید پساب تا محل دفنبرای جمع آوری و انتقال فاضلاب از محل های تولید به تصفیه خانه از انواع خاصی لوله استفاده می شود. لوله ها در سیستم فاضلاب می توانند بر اساس جنس، نوع اتصال و کاربرد دسته بندی شوند.

انواع لوله های پلی اتیلن و کاروگیت جهت انتقال فاضلاب
لوله کاروگیت

تجهیزات تصفیه فاضلاب فیزیکی

آشغالگیر

از مهم ترین تجهیزات تصفیه خانه آشغالگیر است که در دو نوع دستی و اتوماتیک انجام می گیرد. از آشغالگیر ها برای جلوگیری از ورود مواد شناور و جامد معلق در دو نوع دانه درشت و ریز استفاده می شود. آشغال ها معمولا  توسط دستگاه هیدرولیکی آبگیری، سوانده و یا توسط دستگاه خرد کن ریز شده و به پساب ها باز می گردد. با توجه به متغییر های زیر می توانید نسبت به استعلام قیمت تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب اقدام نمایید.

پارامترهای انتخاب آشغالگیر

  • فاضلاب ورودی (فاضلاب بهداشتی، صنعتی)‌
  • میزان پساب
  • امکانات موجود و قابل نیاز

ایستگاه پمپاژ فاضلاب

انتقال فاضلاب به مراحل دیگر توسط ایستگاه پمپاژ انجام میگیرد. ایستگاه پمپاژ یا پمپ سپتیک جهت انتقال فاضلاب، مکش لجن از انتهای سپتیک تانک و سرریز شدن آن ها برای سیستم‌های جمع‌آوری و هدایت فاضلاب‌های شهری و خانگی کاربرد دارد.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب (Pump station) سیستمی است که در ابتدا یک منهول‌، پمپ خرد کن، لوله های تحت فشار تک جداره انتقال فاضلاب، سپتیک تانک، تابلو کنترل و … جهت انتقال فاضلاب به سمت چاه را برعهده دارد.

ایستگاه پمپاژ تصفیه فاضلاب
ایستگاه پمپاژ تصفیه فاضلاب

تجهیزات تصفیه فاضلاب شیمیایی

سیستم هوادهی

یکی از گام های مهم در فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی فرآیند هوادهی فاضلاب می باشد، بعد از عبور فاضلاب از شن گیری و چربی گیری، فاضلاب وارد واحد هوادهی می شود که شرایط را برای رشد میکروارگانیسم های هوازی و مصرف آلاینده در پساب ها بهتر می کنند. علاوه بر این منجر به جلوگیری از ایجاد بوی زننده در تصفیه خانه فاضلاب ها می شود. هوادهی فاضلاب به کمک بلوئر و دیفیوزر انجام میگیرد.

بلوئر هوادهی

در تصفیه فاضلاب به روش هوازی، جهت تامین هوای مورد نیاز از این دستگاه استفاده می شود. بلوئر هوادهی برای تهیه اکسیژن مورد نیاز در بخش تجزیه لجن فعال کاربرد بسیاری دارد. بلوئر هوادهی (دمنده هوا) برای دمیدن هوا به داخل لوله ها سپس به دیفیوزر های تصفیه خانه های فاضلاب است.

دستگاه دمنده هوا در تصفیه آب و فاضلاب
بلوئر هوادهی

دیفیوزر هوادهی در تصفیه فاضلاب

برای تزریق هوا به فاضلاب از دیفیوزر استفاده می شود که در دو نوع حباب ریز و حباب درشت موجود است. دیفیوزر هوادهی یکی از ابزارهای معمول و مهم در هوارسانی به تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی می باشد که در نوع های مختلف دیسکی و لوله ای موجود می باشد. دیفیوزر های حباب ریز به دلیل افزایش سطح تماس حباب هوا با فاضلاب نرخ جذب اکسیژن بالاتری دارند و دارای راندمان بالاتری دارد. دفیوزرها به سیستم بلوئر مرکزی متصل هستند و باعث به وجود آمدن اختلاط مناسب و رساندن هوا به میکروارگانیسم ها می گردند.

دیفیوزر هوادهی در تصفیه فاضلاب
دیفیوزر هوادهی

چربی گیر فاضلاب

در فاضلاب بهداشتی میزان چربی و روغن معمولا از حد پایین تر می باشد که نیاز به حذف چربی و روغن با تجهیزات تصفیه فاضلاب وجود ندارد. ولی در فاضلاب های صنعتی مانند پساب های رستوران ها، آشپزخانه و کترینگ، کارخانه های صنایع غذایی و لبنی برای حذف چربی نیاز به چربی گیر فاضلاب می باشد. در فاضلاب های دارای مواد چربی زیاد، به کمک هوا، ذرات چربی شناور و جدا می شوند.

چربی گیر فاضلاب - قیمت چربی گیر فاضلاب
چربی گیر فاضلاب