تفاوت بین انواع روش های تصفیه فاضلاب SBR ، MBR و MBBR

سیستم های تصفیه فاضلاب SBR با موفقیت برای تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی استفاده شده است. تصفیه فاضلاب SBR به طور منحصر به فرد برای کاربرد های تصفیه فاضلاب با شرایط جریان کم یا متناوب مناسب است.

تصفیه خانه بهداشتی گروه مهندسین مهاب

برای خرید تصفیه خانه فاضلاب SBR ، MBR یا MBBR  باید با انواع روش های تصفیه فاضلاب آشنا باشید.

تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب فرآیندی است که باعث کاهش آلاینده ها یا املاح ناخواسته در فاضلاب می شود. روشهای مختلفی برای تصفیه فاضلاب برای اهداف مختلف وجود دارد.

بررسی تفاوت بین SBR ، MBR ، و MBBR جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی

رآکتور ناپیوسته متوالی SBR

تصفیه فاضلاب SBR  – یک فرآیند لجن فعال پر و خالی شونده برای تصفیه فاضلاب است. برای کاهش مواد آلی، اکسیژن از طریق مخلوط پساب و لجن فعال حباب می شود. سیستم های تصفیه فاضلاب SBR برای موقعیت های تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده شده است. 

فرآیند رئاکتور بیولوژیکی غشایی (MBR)

 یکی از پرکاربردترین روش های تصفیه فاضلاب ترکیبی از فرآیند تصیفه فاضلاب بیولوژیکی و فرآیند غشایی تصفیه خانه MBR می باشد. در تصفیه فاضلاب صنعتی و تصفیه فاضلاب بهداشتی میکروارگانیسم ها به صورت فعال در حال تجزیه مواد آلی می باشد.

انواع روش های تصفیه فاضلاب
انواع روش های تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب به روش MBBR

این روش تصفیه از جمله فرآیندهای بیولوژیکی هوازی تصفیه فاضلاب می باشد. از زیر مجومع های تصفیه به روش هوادهی گسترده می باشد که دارای اجزای متفاوتی مانند آشغالگیری، هوادهی، ته نشینی، کلرزنی و ذخیره لجن می باشد.

رئاکتور بیولوژیکی غشایی (MBR)
تصفیه خانه رئاکتور بیولوژیکی غشایی (MBR)

تفاوت روش تصفیه فاضلاب MBR و SBR

هر دو پکیج نوعی فرآیند لجن فعال محسوب می شود. اما فرآیند جداسازی مایع از فاضلاب تصفیه شده در هر دو روش متفاوت است. تکنولوژی مورد استفاده در روش تصفیه فاضلاب MBR به کارگیری غشاها است ولی در روش فاضلاب SBR جداسازی و رسوب گذاری ذرات می باشد.

ابعاد روش های تصفیه فاضلاب MBR و SBR:

تفاوت دیگر این دو فرآیند برای کار در غلظت های بالای زیست توده (MLSS) می باشد. تصفیه خانه SBR، با سرعت ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر کارایی دارد. ولی تصفیه خانه MBR در این بخش بیشترین کارایی را دارا می باشد، زیرا در MLSS نزدیک به ۱۲۰۰۰ میلی گرم در لیتر فعالیت دارد.

میزان کدورت:

آب تمیز نشانه ی کدورت کمتر می باشد. یکی از مزایای روش های تصفیه فاضلاب MBR این است که دارای کدورت کمتر از ۰.۲ NTU (کدورت سنجی) پساب است. این باعث کاهش بار سیستم ضد عفونی نهایی می شود. در عمل، باز شدن غشاء کمتر از ۱μm امکان پذیر است و بدون آلودگی محیط زیست و البته با استفاده از فیلتر شنی، می توان از آن در کشاورزی استفاده کرد. اما سیستم SBR نمی تواند به این کدورت کم دست یابد. در اینجا، دیافراگم غشا معمولی ۱۰μm است که بسیار بزرگ است.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی
بیشتر بخوانید

کاربری آسان:

پکیج تصفیه فاضلاب MBR به عملیات کمتری نیاز دارد زیرا این فرایند بسیار آسان است. بسیاری از انواع روش های تصفیه فاضلاب افراد زیادی را ملزم به کنترل وظیفه تنظیم خواص لجن و پساب می کند. همراه با تجزیه و تحلیل، باید تنظیماتی برای مرتب نگه داشتن آن انجام شود. کم کاری افراد در این فرآیند می تواند بر کیفیت فاضلاب تأثیر بگذارد.

لجن تولید شده در انواع روش های تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه MBR به دلیل نگهداری لجن به صورت مجزا لجن بیشتری نسبت به سیستم SBR دارد.

وقتی در مورد فرآیند MBBR صحبت می کنیم ، به دلیل تراکم زیستی متراکم ، نسبت به سیستم های لجن فعال به فضای کمتری نیاز دارد. علاوه بر این ، کارایی سیستم کمتر به جداسازی لجن نهایی بستگی دارد. برخلاف سیستم های لجن فعال ، MBBR نیازی به بازیافت لجن ندارد. از دیگر مزایای آن می توان به ماندگاری بیشتر لجن و تولید لجن کمتر اشاره کرد.

تصفیه خانه SBR مهاب

ما در روش های تصفیه فاضلاب بهداشتی اگر مشکل ابعاد وجود نداشته باشد برای تصفیه مجدد فاضلاب بهترین روش سیستم SBR است. زیرا هم رضایت مشتری و هم فرآیند مقرون به صرفه می باشد.

تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش سیستم SBR
تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش سیستم SBR

برای کاهش ابعاد با کیفیت بهتر، تصفیه خانه MBR روش بسیار مناسبی می باشد. و همچنین سیستم MBBR، انتخاب مناسبی برای تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری می باشد.

اگر به دنبال خرید تصفیه خانه فاضلاب SBR ، MBR یا MBBR هستید ، برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ۸۶۱۲۲۱۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *