واحد پیش ته نشینی تصفیه فاضلاب

در فرایند تصفیه فاضلاب واحدها و بخش های مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین این واحدها، واحد پیش ته نشینی است. در این واحد مواد معلقی که به راحتی ته نشین نمی شوند و ممکن است به تجهیزات زلال ساز در فرایند تصفیه آسیب برسانند، با روش های مختلف ته نشین می شوند. تا بتوان فرایند تصفیه آب فاضلاب را بهتر به اتمام رساند.
پکیج تصفیه فاضلاب پارک ها - گروه مهندسین مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

از جمله واحدهای مهم در سیستم تصفیه فاضلاب که وظیفه دارد از ورود مواد معلق که در آب هستند به بخش های بعدی تصفیه و زلال سازها جلوگیری نماید، باید به واحد پیش ته نشینی Pre-sedimentation اشاره کنیم. در اصل زمانی که حجم مواد معلق در آب زیاد است و احتمال دارد این مواد وارد واحد زلال ساز شده و به این سیستم های خروجی و دیگری تجهیزات آن آسیب وارد کند، در فرایند تصفیه از حوضچه های پیش ته نشین استفاده می شود. 

در ادامه بیشتر به معرفی واحد پیش ته نشینی در تصفیه فاضلاب خواهیم پرداخت، تا بدانید این حوضچه ها چه هستند و چه مزایایی در فرایند تصفیه آب فاضلاب ها دارند. 

واحد پیش ته نشینی در سیستم تصفیه فاضلاب

در پساب ها مواد معلق بسیاری وجود دارند که منجر به کاهش کیفیت آب می شوند. در صورتی که این مواد معلق در پساب ها بیش از حد استاندارد باشند، به تصفیه خانه ها، فرایند های تصفیه شیمیایی، فیزیکی و بیولوزِکی آسیب وارد خواهند کرد. اما لازم است بدانید که می توان به راحتی و با انجام روش های مختلف این مواد معلق را از آب حذف کرد و مانع از ورود آنها به تجهیزات تصفیه فاضلاب شد.

البته در برخی مواقع ممکن است مواد معلق به قدری زیاد باشد که پس از ورود به مرحله زلال ساز، در این سیستم اختلال به وجود آورد. از این رو برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، حوضچه هایی به شکل دایره یا مستطیل که واحد های پیش ته نشین هستند ساخته می شود. در این حوضچه ها روش های مختلفی استفاده می شود تا بتواند میزان ذرات معلق و مواد را در فاضلاب تا حد ممکن ته نشین کرد. 

تصفیه فاضلاب - سیستم تصفیه فاضلاب
سیستم تصفیه فاضلاب

انواع روش های پیش ته نشین در فرایند تصفیه فاضلاب

بسته به مقدار و اندازه مواد معلق در آب فاضلاب، یکی از روش های زیر برای ته نشین کردن این مواد استفاده می شود. از جمله روش های متداول ته نشین کردن مواد معلق باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش ته نشینی شیمیایی مواد معلق:

در روش شیمیایی پیش ته نشینی فرایند تصفیه فاضلاب، موادی ته نشین می شوند که به راحتی قادر نیستند به کف حوضچه منتقل شوند. می توان با استفاده از مواد شیمیایی این ذرات را لخته و منعقد نمود. این مواد منعقد کننده کمک می کنند تا مواد معلق لخته شده و به کف حوضچه منتقل گردند. در این روش از تجهیزاتی همچون کلاریفایر استفاده می شود. 

  • پیش ته نشینی فیزیک مواد معلق:
فرایند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب
بیشتر بخوانید

از دیگر روش های پیش ته نشینی تصفیه فاضلاب باید به ته نشینی فیزیکی اشاره کنیم. این روش برای ته نشین کردن مواد معلقی که بزرگتر از ۲۰۰ میکرون هستند بسیار پرکاربرد است. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند تصفیه آب فاضلاب و ته نشین کردن مواد معلق موجود در آب زمان زیادی نیاز دارد. اما ته نشینی فیزیکی یک روش موثر خواهد بود. 

تنوع حوضچه ها و استخرهای  پیش ته نشینی 

استخرها و حوضچه هایی که برای استفاده از واحد پیش ته نشینی در فرایند تصفیه فاضلاب استفاده می شوند، بسته به شکل ظاهری و نوع ساختاری که دارند به دو نوع تقسیم می شوند. هر یک از این روش ها کاربردهای مخصوصی داشته و از مزایای ویژه ای برخوردار هستند. 

  • حوضچه های پیش ته نشین دایره ای:

 این نوع استخرهای واحد پیش ته نشین نیاز به فضای بسیار زیادی داشته و معمولا چندین حوضچه در کنار هم ساخته می شوند. این مسئله به معنای داشتن یک دیوار مشترک در واحد پیش ته نشینی نخواهد بود. از این رو برای راه اندازی آنها لازم است هزینه بسیار زیادی صرف شود. با این حال باید بگوییم این روش تصفیه فاضلاب از مزایای خاصی برخوردار است که از مهمترین این مزایا باید به جمع آوری ساده لجن ته نشین شده در کف استخر اشاره کنیم. معمولا برای حوضچه های پیش ته نشینی دایره ای از تجهیزاتی همچون پل لجن روب دوار استفاده می کنند. 

تصفیه فاضلاب - قیمت پکیج تصفیه فاضلاب
حوضچه ته نشینی دایره ای
  • حوضچه های پیش ته نشین مستطیلی:

از دیگر استخرهایی که برای واحد پیش ته نشینی در تصفیه فاضلاب استفاده می شود، باید به حوضچه های مستطیلی اشاره کنیم. این حوضچه ها را در محیط هایی که نیاز به چندین حوضچه برای ته نشینی مواد معلق در فاضلاب نیاز است احداث می کنند. تا بتوان با هزینه کم از محیط بهترین استفاده را برد. حوضچه های مستطیلی با قرار گرفتن در کنار یکدیگر یک دیوار مشترک ایجاد می کنند و نسبت به حوضچه های دایره ای مقدار آب فاضلاب بیشتری وارد این استخرها می شوند.

می توان با استفاده از حوضچه های پیش ته نشینی مستطیلی برای تصفیه فاضلاب، به جای استفاده از پل لجن روب دوار از پل لجن روب رفت و برگشتی استفاده کرد. 

  • حوضچه های مکانیکی بدون لجن روب:
پکیج تصفیه فاضلاب کنسروسازی
بیشتر بخوانید

در انتها باید به حوضچه های مکانیکی بدون لجن روب اشاره کنیم که وقتی به دلایل مختلفی نمی توان از تجهیزات و پل لجن روب در استخرهای پیش ته نشینی در تصفیه فاضلاب استفاده کرد، از این حوضچه ها استفاده می شود. این حوضچه ها نیاز به برخی تغییرات اعمالی دارند. مثلا لازم است دارای کف با شیب ۴۵ تا ۶۰ درجه باشند تا منجر به ته نشین شدن لجن ها در انتهای حوضچه گردند. 

پس از آن می توان به راحتی لجن ها را جمع آوری کرده و تخلیه نمود. البته بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که از این حوضچه ها بیشتر برای تصفیه فاضلاب هایی استفاده می شود که از مواد معلق کمتری برخوردار هستند. از این رو لجن تولید شده در حوضچه ها کمتر ایجاد شده و پیش ته نشینی کم خواهد بود. البته برای این استخرها می توان از پل لجن روب و کلاریفایر نیز استفاده کرد. 

ساخت، تولید و طراحی تجهیزات تصفیه فاضلاب

گروه مهندسین مهاب به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در کشور، محصولات بسیار متنوعی را برای این سیستم طراحی و تولید می کند. از جمله این محصولات پرکاربرد در تصفیه آب فاضلاب باید به انواع پل های لجن روب برگشتی و دوار، پل ته نشینی و کلاریفایر اشاره کنیم. 

هر یک از این تجهیزاتی که در مجموعه ما طراحی و تولید می شوند، طبق استانداردهای روز دنیا و بسته به ویژگی های نوع پساب ها و تصفیه خانه فاضلاب است. می توانید پیش از اقدام به خرید تجهیزات تصفیه فاضلاب با مشاوران ما به صورت رایگان ارتباط برقرار کرده و پس از کسب اطلاعات لازم اقدام به سفارش طراحی، تولید و خرید نمایید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *