تصفیه فاضلاب کارخانه صنایع دریایی | کارخانه تن ماهی

فاضلاب صنایع غذایی از جمله فاضلاب کارخانه صنایع دریایی مانند ساخت کنسر ماهی دارای غلظت بالا از ترکیبات آلی و آلاینده های خاص می باشد که تخلیه این پساب ها باعث آسیب به محیط زیست می شود. جهت حفظ سلامت و بهداشتی عمومی تصفیه فاضلاب محصولات دریایی امری ضروری می باشد.

تصفیه فاضلاب کارخانه صنایع دریایی | کارخانه تن ماهی

امروزه کارخانه هایی که کار های مربوط به فرآوری محصولات دریایی را انجام می دهند گسترش زیادی نکرده اند و اکثر این واحد ها کوچک هستند و به ندرت می توان واحد های بزرگ در این زمینه پیدا کرد. برخی گمان می کنند که فرآوری محصولات دریایی فقط شامل ماهی ها می شوند ولی این طور نیست و امروزه محصولات زیادی اعم از سخت پوستان شامل انواع خرچنگ ها، نرم تنان (صدف ها، انواع حلزون های دو کپ های) و ماهی های آب شور و ماهی های آب های شیرین توسط این واحد ها فرآوری می شوند. 

البته عامل مهم دیگری که در تعیین میزان آلودگی فاضلاب ها نقش دارد نوع محصولی است که در حال فرآوری است. برای مثال هنگام فرآوری تن ماهی جامدات معلق بالایی ایجاد می شوند که نیازمند تصفیه است. 

تصفیه فاضلاب صنایع دریایی

تصفیه فاضلاب کارخانه صنایع دریایی مانند تصفیه فاضلاب صنعتی شامل مراحل مختلف و مهمی است. ابتدایی و مهم ترین مرحله شناسایی ترکیبات فاضلاب است. در تصفیه این فاضلاب ها به دلیل وجود ذرات معلق زیاد از فرآیند های شیمیایی و فیزیکی مختلفی استفاده می شود. نکته که در هنگام تصفیه در تمامی صنایع وجود دارد حذف سریع تر و با ضریب عملکرد بالا ی آلاینده های جامد است. 

فاضلاب صنایع محصولات دریایی دارای بار آلی بالایی می باشند از جمله پارامترهای مهم آلاینده فاضلاب BOD، COD ، جامدات معلق TSS ، چربی، ازت می باشد.

خصوصیات کیفی و کمی فاضلاب صنایع فرآوری محصولات دریایی

مواد عالی مهمترین و شاخص ترین آلاینده های فاضلاب کارخانه صنایع دریایی هستند. اگر بخواهیم فاضلاب های مربوط به محصولات دریایی را تقسیم بندی کنیم دو دسته کلی برای موضوع وجود دارد. دسته اول شامل فاضلاب هایی با حجم زیاد و بار آلی کم و دسته دوم عبارت است از فاضلابی با حجم کم و بار آلی بالا. دسته اول شامل آب هایی است که در مراحل مختلف استفاده می شود و مقدارش هم تا حدودی زیاد است. همان طور که گفته شد فاضلاب های کارخانجات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند ولی بخش عمده آلاینده های جامد را خون، ریزه های گوشت، روغن و چربی تشکیل می دهد که مقدارش به طور تقریبی و میانگین ۵۰۰۰ میلی گرم در لیتر در نظر گرفته می شود. 

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی
بیشتر بخوانید

تصفیه اولیه فاضلاب صنایع فرآوری محصولات دریایی

امروزه در صنعت فرآیند هایی با عنوان تصفیه اولیه یا پیش تصفیه انجام می شود که عبارت اند از آشغال گیری، ته نشینی، متعادل سازی و شناورسازی به کمک هوای محلول DAF می باشد. در ادامه باید به سراغ حذف جامدات معلق و BOD و COD و چربی و روغن برویم. این طور نیست که با استفاده از این سیستم ها می توانید ۱۰۰ درصد آلاینده های فاضلاب کارخانه صنایع دریایی را از بین ببرید. به طور تقریبی می توان گفت ۱۵ درصد جامدات معلق باقی می ماند. برای حذف سوسپانسیون های حاوی روغن و گریس راه کار های زیادی وجود دارد اما روش شناور سازی کاربردی ترین و پر استفاده ترین روش آن است. یکی دیگر از روش های این کار روش چربی گیر DAF است. در این راه از جریان حباب های ریز هوا استفاده می شود. 

چربی گیر DAF در تصفیه فاضلاب اولیه
چربی گیر DAF در تصفیه فاضلاب اولیه

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنایع فرآوری فاضلاب کارخانه صنایع دریایی

اگر بخواهیم فرآیند تصفیه به طور کامل پیش برود و تا حدودی از شر آلاینده های فاضلاب راحت شویم انجام فرایند تصفیه بیولوژیکی یک کار بسیار مهم و ضروری است. در این مرحله میکروارگانیسم ها نقش اساسی و مهمی را ایفا می کنند. البته فرآیند های مرتبط به تصفیه بیولوژیکی به طور کلی به دو دسته تصفیه هوازی و تصفیه بی هوازی تقسیم می شوند. همان طور که از نامشان پیداست در فرایند تصفیه بیولوژیکی به روش هوازی به طور عمده از میکروارگانیسم های اختیاری و هوازی استفاده می شود. و در روش دیگر از میکروارگانیسم های بی هوازی استفاده می شود. شما در صنعت محصولات غذایی از هر کدام از این روش ها می توان استفاده کرد. 

سایر پکیج های تصفیه فاضلاب مهاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب صنایع فرآوری محصولات دریایی

علاوه بر روش های بالا برای تصفیه محصولات دریایی یک روش کاربردی دیگر با عنوان تصفیه شیمیایی فاضلاب وجود دارد. در این روش یک واحد مخصوص برای حذف گریس و روغن وجود دارد که علاوه بر این باعث بهبود عملکرد سیستم می شود و عنوان آن واحد انعقاد – لخته سازی است. نقش اساسی را در این واحد سوسپانسیون کلوئیدی آلی ایفا می کند و کار اصلی بر عهده این ماده است. لخته سازی یکی از مهم ترین کار هایی است که در فرایند تصفیه شیمیایی فاضلاب انجام می شود. کاربرد اصلی آن پیش هم گرد آوردن ذرات ریز است که این امر نقش مهمی در ته نشینی است. 

فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال
بیشتر بخوانید

تصفیه خانه فاضلاب صنایع فرآوری محصولات دریایی

شرکت مهاب سالهاست در این زمینه با تکیه بر دانش متخصصان خود توانسته رضایت حداکثری مشتریان خود را در زمینه طراحی، ساخت و اجرایی سیستم های تصفیه فاضلاب محصولات دریایی کسب کند. مهم ترین شعار ما این است که سیستم هایی عرضه کنیم که به راحتی قابل اجرا باشد و با مناسب ترین قیمت عرضه شود و صرفه اقتصادی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *