پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

پساب صنایع دارویی به دلیل آلاینده ها و پساب خطرناکی که به محیط زیست وارد می کند می تواند سلامت انسان و سایر موجودات حیاتی را به خطر بیندازد. به همین خاطر اهمیت تصفیه فاضلاب صنایع دارویی بسیار بالا است.
پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

مهندسین تصفیه برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و انتشار آلاینده ها به طبیعت پکیج های تصفیه فاضلاب صنایع دارویی را طراحی می کنند تا حذف پساب دارویی انجام شود. مواد شیمیایی، فلزات، هورمون ها، آلاینده های بیولوژیکی، و سایر آلاینده های موجود در پساب دارویی باعث ایجاد مشکلاتی مانند جهش های ژنتیکی و گسترش سرطان می شوند. در نتیجه، هیچ کارخانه داروسازی مجاز به تخلیه فاضلاب تصفیه نشده به طبیعت نیست.

فاضلاب صنایع دارویی چیست؟

حلال ها، هورمون ها، مواد شیمیایی، فلزات مختلف و … در تولید داروهای مختلف استفاده می شوند. اما توجه داشته باشید برخی از این مواد به طرق مختلف وارد پساب می شوند. هر یک از این آلاینده ها می توانند تأثیرات منفی و مخرب قابل توجهی نه تنها بر زندگی انسان ها و سایر موجودات زنده، بلکه بر سلامت آب های زیرزمینی نیز اثرات زیان آوری داشته باشند. یکی از مهم ترین آنها احتمال جهش ژنتیکی و سایر بیماری ها مانند سرطان و … در موجودات زنده است که یکی از سخت ترین آسیب ها می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب دارویی
پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

تصفیه پساب دارویی در کارخانه های صنایع دارویی

پساب صنایع دارویی از بخش های مختلفی از جمله خط تولید، حین تمیز کردن سالن ها و وسایل ایجاد می شوند، بنابراین حاوی انواع مواد شوینده نیز می باشد. شاخص های کیفی این پساب ها به دلیل ورود آلاینده از بخش های مختلف به فاضلاب با چالش رو به رو است. همان طور که گفته شد و طبق دستورالعمل های محیط زیست، کارخانه های صنایع داروسازی به هیچ وجه مجاز به تخلیه پساب و فاضلاب خود در طبیعت نیستند. به همین خاطر اهمیت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب دارویی در کارخانجات تولید دارو به روش های مختلف که بتواند انواع آلاینده های آلی، معدنی و شیمیایی را حذف کند ضروری است.

اهمیت تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

مهمترین دلیل استفاده از این پکیج ها جلوگیری از ورود آلاینده ها، هورمون ها و مواد شیمیایی مضر به طبیعت است. همواره توجه داشته باشید که کاهش این مواد می تواند از جهش های ژنتیکی و سایر بیماری ها در انسان ها و موجودات زنده و… جلوگیری کند. یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در صنایع دارویی، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از آن در بخش های مختلف است.

اهمیت تصفیه فاضلاب در زندگی روزمره
بیشتر بخوانید

فرایند حذف پساب در پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

در طراحی و ساخت پکیج برای کارخانجات دارویی، یکی از مهم ترین عواملی که باید دقت کنید، نوع آلاینده ها و مواد شیمیایی موجود است. با تعیین شاخص های BOD ، COD، TSS … و بررسی نوع آلاینده ها لازم است برای تصفیه پساب دارویی روش های حذف آن را انتخاب کرده و در پکیج تصفیه دارویی طراحی و اجرا کرد. در نظر داشته باشید فرآیند های تصفیه پساب های دارویی را صرف نظر از ویژگی های هر یک از روش های اجرا شده می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تصفیه فیزیکی فاضلاب صنایع دارویی

ذرات بزرگ جامد در حین ساخت و بسته بندی داروها و همچنین نظافت سالن ها وارد پساب می شوند. اگر این ذرات معلق جمع آوری نشوند، تجهیزات مختلف را مسدود کرده و همین امر موجب کند شدن روند تصفیه می شود. پس در نتیجه توجه داشته باشید تصفیه فیزیکی مربوط به جمع آوری ذرات معلق بزرگ در فاضلاب با استفاده از آشغالگیر های مکانیکی و دستی است.

تصفیه شیمیایی پساب صنایع دارویی

بسیاری از آلاینده ها در پساب دارویی معلق هستند و اندازه های بسیار کمی دارند. به طور مثال ذرات و چربی های کلوئیدی در سطح ته نشین یا تجمع نمی شود. برای جمع آوری این ذرات می توان از مواد منعقد کننده و فلوکولانت استفاده کرد که کیفیت فاضلاب را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنعت داروسازی

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از مهمترین روش هایی است که در پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی استفاده می شود. در این مرحله از فرآیند حذف پساب های دارویی، مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها با استفاده از روش های هوازی و بی هوازی تجزیه می شوند. توجه داشته باشید انتخاب بی هوازی و هوازی بودن برای تصفیه بیولوژیکی در صنعت داروسازی تحت تأثیر نوع داروها و آلاینده ها است. در نتیجه، در هر یک از پکیج ها روش های متفاوتی بکارگیری می شود.

تصفیه الکتروشیمیایی پساب صنعت داروسازی

 این روش تصفیه به گونه ای است که از انرژی الکتریکی برای جداسازی یون های معلق در فاضلاب استفاده می کند واز لحاظ اقتصادی به صرفه است و هزینه بالایی ندارد. پس در نتیجه یون ها با استفاده از الکترودهای آهن و آلومینیوم در این روش ها جدا می شوند. بسته به نوع آلاینده و میزان هزینه ای که برای پکیج در نظر گرفته شده است، ممکن است علاوه بر موارد فوق از روش های پیشرفته تری مانند اکسیداسیون هم استفاده شود. در تمامی این روش ها از اشعه ماوراء بنفش UV، پراکسید هیدروژن و … بکارگیری می شود.

خطوط جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب
بیشتر بخوانید

قیمت تصفیه فاضلاب در صنعت داروسازی

پکیج های استفاده شده در کارخانه های دارویی دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند. از جمله این تفاوت ها می توان به اجزای داخلی، روش های تصفیه و ظرفیت مخزن (سپتیک تانک) نیز اشاره کرد. جدا از ظرفیت و اجزای داخلی پکیج، جنس بدنه تاثیر قابل توجهی بر قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی دارو دارد. در نظر داشته باشید با توجه به میزان پساب ایجاد شده در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، ظرفیت مخازن شب تعیین می شوند. در نتیجه، قیمت های پکیج ها با یکدیگر متفاوت است.

طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

از آنجا که پساب دارویی حاوی انواع مواد شیمیایی، معدنی و آلی هستند، بدنه این پکیج ها باید در برابر تماس با این مواد بسیار مقاوم باشند و آسیبی نبینند. یکی از مهمترین مسائلی که در طول طراحی پکیج باید به آن توجه کرد انتخاب مواد مناسب و با کیفیت برای بدنه مخزن می باشد. همواره در نظر داشته باشید، انتخاب روش های تصفیه باید با دقت بالا صورت گیرد و تجهیزات با کیفیت در پکیج بکار رفته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *